Finding opportunities Understanding customers Being there Walking the road ahead
Designer: Joomla Templates 3.2

Puhuessani saksalaisille Suomesta, keskustelu ohjautuu usein ensimmäiseksi Suomen kauniiseen luontoon. Tämän lisäksi saksalaiset tiedostavat saunan tyypilliseksi suomalaisille ja usein mainitsevat nimen Nokia.

Kuitenkin Suomella, jossa asuu noin 5,5 miljoona ihmistä, on niin paljon enemmän tarjottavaa. Eurostatin mukaan Suomen ja Saksan BKT:t asukasta kohden liikkuu lähes samalla tasolla. (Saksan ollessa 41 340 €/ asukas ja Suomen 43 480 €/ asukas, vuonna 2019). Suomi on ollut EU:n jäsen vuodesta 1995 ja on ottanut euron käyttöön yhtenä ensimmäisistä maista, kuten Saksassa.

Eurostatin mukaan Suomen hintataso Saksaan nähden on kohtuullisen korkea (2019, indeksi EU 100, Saksa 106,8 ja Suomi 126). Tämä kuvaa hinnoittelun mahdollisuuksia Suomessa, vaikka markkina onkin verraten pieni kooltaan.

OECD:n mukaan vuonna 2019 tärkeimmät talouden sektorit Suomessa olivat teollisuus sisältäen energian (21%), sen jälkeen julkinen hallinto, puolustus, koulutus, terveys- ja sosiaalipalvelut (19,9%), kauppa, korjaus, kuljetus, majoitus ja ruokapalvelut (15,5%). Toisesta ääripäästä löytyy maanviljely, metsästys ja kalastus arvoltaan vain 2,8%. Tämä osoittaa Suomen olevan moderni teollisuusmaana.

Kauppakumppanuus Suomen kanssa voi tuntua pieneltä monille, mutta Suomesta päin katsottuna asia näyttää toiselta. Esimerkiksi Suomen tullin mukaan, Saksa on Suomen suurin kauppakumppani, niin tuonnin (15,7% vuonna 2019), kuin vienninkin (14,6% vuonna 2019) osalta.

Vaikka vain tärkeimmät pääkohdat ovat nyt esitelty, voidaan havaita saksalaisten tuotteiden nauttivan hyvästä maineesta Suomessa. Tämä antaa etulyöntiaseman, sinun liiketoiminnallesi uudessa ympäristössä. Yksinkertaisuudessaan korkealaatuinen tuote tai palvelu voi menestyä riippumatta siitä missä se on valmistettu. Tämä on totta myös Suomessa.

 

© 2005-2021 Maahantuontipalvelu Spieker